Janakkala

Ida Aalbergin lapsuudenkoti

Ida Aalberg-museo on omistettu näyttelijätär Ida Aalbergille (1857-1915). Vanhaan ratamestarin taloon, näyttelijän lapsuudenkotiin, rakennettu näyttely kunnioittaa häntä kansainvälistä uraa luoneena taiteilijana että Janakkalassa syntyneenä yksityishenkilönä. Lue loppuun

Laurinmäen torpparimuseo

Museo esittelee vauraan torpan elämää 1800-luvun lopun Hämeessä. Vuodesta 1965 toimineen museon rakennukset on tuotu paikalle eri puolilta Janakkalaa. Pihapiiriin kuuluu mm. tuulimylly, paritupa, savipirtti, savusauna, aittoja, vinttikaivo ja sepän paja. Museo sijaitsee rikkaalla luonto-ja kulttuurialueella, josta löytää rautakautisia muinaismuistoja, 1. maailmansodan aikaisia juoksuhautoja, Janakkalan keskiaikaisen kirkon ja Hakoisten linnavuoren sekä luontopolun monipuolisessa puronvarsilehdossa ja kuusimetsässä. Lue loppuun

Perttulan koulumuseo

Kiipulan vanhassa päärakennuksessa Kustaanhovissa sijaitsee Perttulan koulumuseo, joka esittelee kehitysvammaisille tarkoitetun oppilaitoksen toimintaa sen perustamisajoista lähtien. Kotisivu www.kiipula.fi Osoite Kiipulantie 507, 14200 Turenki Puhelin ja Sähköposti Kiipulasäätiö 03 68521 info@kiipula.fi Avoinna Museo on auki aina sovittaessa, vierailijaryhmille, tapahtumien yhteydessä jne. … Lue loppuun