Suomen Metsästysmuseo

Metsästys on ollut olennainen osa suomalaista kulttuuria jo kymmenen tuhatta vuotta. Esi-isien elinkeinosta on vuosien saatossa tullut elämyksiä ja puhdasta luontolihaa tuottava ulkoilmaharrastus. Metsästyskortin lunastaa vuosittain noin 300 000 metsästäjää.

Suomen Metsästysmuseo kertoo suomalaisen metsästyksen tarinan kivikaudelta nykypäivään. Näyttelytoiminnan lisäksi museo tallentaa, tutkii ja esittelee suomalaista eräkulttuuria, riistanhoitoa sekä suomalaisen asevalmistuksen historiaa.

Suomen Metsästysmuseon perusnäyttelyssä voi tutustua metsäpeuran ajopyyntiin, turkiskauppaan ja hylkeenpyyntiin. Esillä on erilaisia pyyntivälineitä ja -tapoja kivikaudelta nykypäivään. Myös karhuun ja muihin riistaeläimiin liittyvät uskomukset ja metsästysonnea tuovat taikaesineet esitellään. Vuoden 2017 päänäyttely Suomenpeura on osa Suomi100 -juhlavuoden ohjelmaa. Sata vuotta sitten maastamme hävinnyt ja sotien jälkeen takaisin palannut metsäpeura eli suomenpeura oli tuhansien vuosien ajan tärkeimpiä riistaeläimiämme.

Tervetuloa viihtymään ja oppimaan!

metsastysmuseo.fi
Metsästysmuseon näyttelyt

Tehtaankatu 23 A 11910 Riihimäki

Puhelin