Valtakunnallinen työväentalomuseo

Museo muodostuu itse työväentalosta rakennuksena ja sinne kerätystä aineistosta, joka liittyy työväenliikkeen historiaan ja järjestötoimintaan eri rientoineen; kokouksiin, valistustilaisuuksiin, mielenosoituskulkueisiin, näyttämöharrastukseen ja muuhun harrastustoimintaan.

Museona toimiva rakennus on vuonna 1969 Riihimäelle Tammelan pitäjän Teuron kylästä siirretty työväentalo. Talon rakensivat kylän työväenyhdistyksen jäsenet vuosina 1906-1908.

Museo on kalustettu 1900-luvun alkuvuosikymmenien mukaan. Näytteillä noin 200 suomalaisen työväenliikkeen historiaan liittyvää esinettä. Aitoon ympäristöön sijoitetut kokoelmat koostuvat suomalaisen työväenliikkeen historiallisesta aineistosta – arkistoista ja valokuvista sekä mielenkiintoisesta esineistöstä.

Yhteensä museolla on luetteloituja esineitä lähes kaksi tuhatta, joista suurin osa on varastoituna. Varastoituihin esineisiin kuuluu mm. historiallisesti arvokas Eetu Salinin 120 teosta käsittävä kirjasto ja vuoden 1905 suurlakon aikana annetun ns. punaisen julistuksen allekirjoittajiin kuuluneen Siiri Lambergin kirjasto.

Osoite ja puhelin

Työväenperinteen Tutkimus ry
c/o Pentti Auvinen
Hakakatu 28
11310 Riihimäki

Sähköposti
info@tyovaentalomuseo.fi

Avoinna 2017
Vappupäivänä klo 12-16.
Sen jälkeen kesäsunnuntaisin 1.5. – 30.9. klo 12 – 16.
Ryhmille avoinna sopimuksen mukaan.
Aukioloaikoina museoon on vapaa pääsy.