Kotiseutumuseo Lukkarin puustelli

Lopen museo on perustettu Lopen vanhan kirkon, Pyhän Pirgitan puukirkon kupeeseen vuonna 1961. Tuolloin Hämäläis-Osakunnan ylioppilaat keräsivät loppilaisista kodeista museoon yli 1000 esinettä. Samassa yhteydessä siirrettiin pihapiiriin Martti Hautahuh-dan keräämä monisatainen esineistö, johon kuului myös vanha aitta. Myöhemmin museoalueelle on siirretty kaksi muuta aittaa; Heikkilän aitta ja Kittilän pappilan aitta.

Museorakennus on ns. karoliinista tyyliä ja se lienee rakennettu 1800-luvun jälkipuoliskolla. Tunnusomaista rakennukselle on keskellä oleva suuri sali, toisessa päässä olevat kaksi kamaria ja tupa. Kaikki puustellin alkuperäiset piharakennukset ovat hävinneet. Museon kokoelmat edustavat tyypillistä etelähämäläistä talonpoikaisesineistöä.

Tupaan on sijoitettu 1800-1900-lukujen vaihteen esineistöä. Keskeisenä on ilmeisesti tätä ajanjaksoa vanhempi pirttipöytä penkkeineen. Seinillä on tuvan tarvekaluja. Sisustusta täydentävät kehräykseen liittyvät esineet. Rukinlapa on museon kauneimpia esineitä. Päästä syötettävä piisi on uusi mutta edustaa tyyliltään rakennuksessa käytettyä mallia.

Saliin on sijoitettu tyypillinen herrasväen sohvakalusto, vaikkei se kokoelmien niukkuuden takia olekaan täydellinen. Alkuperäisestä salista poikkeavaa on myös kakluunin puuttuminen. Peräkamari on lukkarin kamari, jossa on esillä myös joitakin vanhoja hengellisiä kirjoja. Museon toinen peräkamari on ns. Lopen huone. Huoneeseen on kerätty Lopen historiaan olennaisesti liittyviä esineitä, joista merkittävin on järvimalmin nostosta kertova vanha haavi.

Aitoissa on maataloustyövälineitä, kodin piiriin liittyviä astioita, puuastioita, viljamittoja, pellavankäsittelyyn liittyviä esineitä, kotipolton aikainen viinan lauhdutusastia, käsikivet ja paljon muuta.

Pilpalantie 101, 12700 Loppi

Tuula Pirinen puh. 040 330 6035
Loppi-Seura ry., Tuula Pirinen, puh. 019 758 6035
Email: tuula.pirinen(at)loppi.fi

Kesäisin ke-su klo 12-16, vuodelle 2017 tarkasta museon sivuilta tai soittamalla yhteyshenkilölle.
Muutoin sopimuksen mukaan