Museo-Eerola

Museo-Eerola on Tuuloksen pitäjän kotiseutumuseo, joka sijaitsee Sydänmaan kylässä, noin 1 km:n päässä Kauppakeskus Tuulosesta. Museo on perustettu 1956. Museon hallinnoinnista vastaa Tuulos-Seura ry.

Museokokonaisuuteen kuuluu vanhan maatalon pihapiiri, josta löytyy päärakennus, kaksi aittaa, navetta sekä puimala. Rakennukset on sisustettu teemoittain talonpoikaiseen henkeen paikkakunnan omilla vanhoilla esineillä. Museon erikoisuutena ovat vanhat ajokalut, reet ja rattaat, joista pitäjä on ollut erityisen tunnettu 1920–1950-luvuilla. Kaikkiaan kokoelmiin kuuluu noin 30 erilaista ajokalua. Yksi aitoista on sisustettu Hyvän perheenäidin museoksi, joka esittelee erityisesti naisten käytössä ollutta esineistöä viime vuosisadan ensimmäiseltä puoliskolta. Museo-Eerolan lisäksi museotiloina ovat myös pitäjänmakasiinit, vanhat vilja-aitat, jotka sijaitsevat Syrjäntaan kylässä Tuuloksen pappilan välittömässä pihapiirissä.

Sydänmaantie 125, 14810 Tuulos

Museonhoitaja Jaakko Sorsa