Keskusta

Hämeen linna

Hämeen linna on yksi  Suomen keskiaikaisista valtakunnanlinnoista. Se perustettiin oletettavasti Birger Jaarlin Hämeeseen tekemän ristiretken jälkeen 1200-luvun lopulla. Linna oli puolustus- ja hallintokäytössä aina 1800-luvun alkuun, jonka jälkeen linnassa ja sitä ympäröivissä kehämuurirakennuksissa toimi vankila vuosina 1837-1972. Valtio aloitti vuonna … Lue loppuun

Museo Skogster

Museo Skogster on Hämeenlinnan kaupunginmuseon uusi päätoimipiste. Skogsterin alakertaan on vapaa pääsy. Alakerrassa on viihtyisä museoaula, käsikirjasto ja museokauppa sekä interaktiivinen Ooh, Hämeenlinna! -näyttely. Lue loppuun

Hämeenlinnan palomuseo

Hämeenlinnan palomuseon näyttely kertoo kaupungin palotoimen historiasta tunnelmallisin kuvaelmin. Historiallisen esineistön taustaksi on rakennettu vanhan kaupungin näkymiä mukulakivikatuineen. Vaikka museossa on vahva paikallinen leima, esittelee se myös palontorjunnan kehityksen yleisiä suuntaviivoja. Sammutuskaluston ja -tekniikan kehitystä kuvataan yleisenpalokunnan ajasta VPK:hon … Lue loppuun

Hämeenlinnan taidemuseo

Hämeenlinnan Taidemuseo toimii kahdessa näyttelyrakennuksessa. Engel-rakennuksessa on esillä taidemuseon omista kokoelmista koottu näyttely. Rakennusta käytetään myös vaihtuvien näyttelyiden tilana. Lohrmann-rakennuksessa on esillä Henna ja Pertti Niemistön kokoelma sekä vaihtuvia näyttelyitä. Hämeenlinnan Taidemuseo on toiminut vuodesta 1983 alkaen opetusministeriön nimeämänä aluetaidemuseona … Lue loppuun

Palanderin talo

Palanderin talo esittelee hämeenlinnalaisen säätyläisperheen elämää sata vuotta sitten. Kotimuseossa tutustutaan huonekokonaisuuksiin juhlavasta salista aina palvelusväen käyttämään kyökkiin. Museo sijaitsee keskustan koilliskulman hienolla puutaloalueella. Pääsymaksuun sisältyvät opastetut kierrokset puolen tunnin välein. Viimeinen kierros aloittaa klo 15.30. Nimensä kotimuseo on … Lue loppuun

Sibeliuksen syntymäkoti

Suomen kansallissäveltäjä Jean Sibelius (1865–1957) syntyi ja eli elämänsä 20 ensimmäistä vuotta Hämeenlinnassa. Vuonna 1885 Sibelius valmistui ylioppilaaksi Hämeenlinnan Normaalilyseosta ja muutti Helsinkiin opiskelemaan. Hämeenlinnan keskustassa sijaitseva Sibeliuksen syntymäkoti avattiin museona yleisölle 1960-luvulla. Esillä on kalusteita, asiakirjoja, valokuvia ja pienesineitä, … Lue loppuun

Museo Militaria

Museo Militaria on valtakunnallinen tykistö-, pioneeri- ja viestiaselajien historiaa esittelevä museo.  Museon laaja keskiajalta nykyaikaan etenevä perusnäyttely on rakennettu vanhan kasarmirakennuksen kolmeen kerrokseen.  Lisäksi mukana ovat esimerkiksi Suojeluskunta- sekä Lotta Svärd -järjestöjen sekä Sotilaskotijärjestön vaiheet. Historian vaiheisiin ja nykypäivään pääsee … Lue loppuun

Säästöpankkimuseo

Säästöpankkimuseo palasi säännöllisiin aukioloaikoihin Museo Skogsterin yläkerran uusissa näyttelytiloissa 16.2.2017 alkaen. Sisäänpääsy Museo Skogsterin toisen kerroksen lipulla. Alkuvaiheessa esillä on Linnanniemen edellisistä toimitiloista puretun näyttelyn muokattu versio. Säästöpankkimuseon varsinaisia avajaisia vietetään lauantaina 14.10.2017, jolloin julkaistaan uudistetun näyttelyn ohella myös TAMK:n kanssa … Lue loppuun