Kalvolan kotiseutumuseo

Kalvolan kotiseutumuseo sijaitsee Kalvolan kirkolla Keikkalan kylässä vanhassa lainajyvämakasiinissa. Kalvola-Seura perusti museon vuonna 1968 tähän 1850-luvun lopulla rakennettuun makasiiniin. Museo siirtyi myöhemmin Kalvolan kunnalle ja edelleen vuoden 2009 kuntaliitoksessa Hämeenlinnan kaupungille, joka puolestaan luovutti museon vuonna 2010 uudelleenperustetun Kalvola-Seuran hoitoon.

Kotiseutumuseossa on esillä mm. hyvin säilynyt lainajyvästön kalusto sekä alakerran vanhoissa viljalaareissa omina osastoinaan paikallista kivityötä, koulua sekä kirkollista toimintaa esittelevät näyttelyt. Yläkerrassa esitellään metsän ja puun merkitystä Kalvolalle. Tämän näyttelyn taustalla kiertää Iittalan lasitehtaan muotoilijan Valto Kokon maalaama 15 metriä pitkä kuvasarja, jossa nähdään parrujen kuljetus Hämeen Härkätietä pitkin Turkuun. Museossa on esillä myös monia muita paikallisia esineitä ja tarinoita.

www.linnaseutu.fi/kalvolaseura
Kalvola-seuran Facebook