Hauho-Seuran esinemuseo

Esinemuseon näyttely esittelee hauholaista talonpoikaiskulttuuria ja kirkollista esineistöä. Yläkertaan on rakennettu pieni kappeli, johon on talletettu kirkosta poistettuja katolisen ajan pyhimyspatsaita ja kirkollista esineistöä. Lisäksi siellä on ruotusotamies Korlerin vuonna 1772 tekemät lehterimaalaukset, jotka poistettiin kirkosta 1800-luvun lopulla, jolloin huonokuntoiset lehterit purettiin. Museossa on esillä myös mm. kiertokoulun oppimateriaalia ja suutarin esineistöä. Vuonna 2006 uusittu näyttelyn osa kertoo vuoden 1918 tapahtumista Hauholla.

Esinemuseo sijaitsee Hauhon harmaakivikirkon vieressä, vanhassa pitäjän lainajyvävarastossa eli viljamakasiinissa. Kun isojen viljavarastojen perustaminen ja kuljetusvälineiden kehittyminen teki pitäjien lainajyvävarastot tarpeettomiksi, monet niistä muutettiin museoiksi. Myös Hauho-Seura aloitti pian perustamisensa jälkeen laajan esinekeräyksen ja lainajyvästöön tehty museo avattiin yleisölle juhannuksena 1951.

Kotkontie, 14700 Hauho

Puh. museo: (03) 675 1146