Hausjärven kotiseutumuseo ja Kotiseututalo Koskela

Hausjärvi on 8800 asukkaan kunta Etelä-Hämeessä ja kahden naapurikaupunkinsa, Riihimäen ja Hyvinkään, 400 vuotta vanha emäpitäjä. Maisemallisesti leimaa-antavia ovat Salpausselän harjut ja niiden välissä laajat peltoaukeat. Hausjärvi sijaitsee vesijako alueella ja sieltä löytyvät sekä Vantaanjoen että Vanajaveden vesistön alkulähteet.

Hausjärven kotiseutumuseo on vanhin Kanta-Hämeen kotiseutumuseoista. Se on perustettu vuonna 1949 ja avattu yleisölle 1950. Vuonna 1948 perustettu Hausjärven kotiseutuyhdistys sai vuonna 1853 rakennetun viljamakasiinin käyttöönsä ja kyläasiamiesten avulla esineitä kerättiin eri puolilta pitäjää. Museosuunnitelman laati Kustaa Vilkuna. Vuonna 1988 museo siirtyi Hausjärven kunnan omistukseen. Sen ylläpidosta ja esittelystä vastaa edelleen Hausjärvi-Seura.

Kotiseutumuseo sijaitsee Hausjärven kirkonkylällä keskiaikaisperäisen Vanhan Hämeentien varrella Hausjärven puukirkon vieressä. Tien toisella puolella on Hausjärvi-Seuran Kotiseututalo Koskela. Kotiseututalo on talkoilla siirretty Koskelan maatilan vanha päärakennus Hausjärven Kurun kylästä. Talo siirrettiin kirkonkylälle 2000-luvun alkupuolella ja sisustettiin vanhan talonpoikaistalon tyyliin. Koskela on monipuolinen toiminta- ja kulttuurikeskus. Siellä järjestetään mm. näyttelyitä ja sen kaksi porstuankammaria toimivat myös karjalaisten huoneena sekä veteraanihuoneena.

Tulevia tapahtumia kesällä 2017:
11.6 – 2.7 Kotiseututalo Koskelan 10-vuotisjuhla-näyttely
Suomi 100 Hausjärvi; 100 vuotta, 100 kuvaa, 100 tarinaa, 16.7. – 27.8.
näyttely Kotiseututalo Koskelassa
Antrealaisten kirkkopyhä 16.7
Kansallispukujen tuuletus 6.8
Valkjärven leiripäivä 7.8 klo 14 –
Eläkeliiton perinnepäivä 20.8
Syyssadon pidot Oitin Urheilutalolla 17.9 klo 13
Koskelan aitassa juhannuksesta alkaen muistoja tanssilavoilta
kotiseutumuseossa juhlavuoden kansallisruoka ruisleipään liittyvä näyttely,
osa näyttelystä Koskelan aitan yläkerrassa

Alitie 11, 12210 Hausjärvi

Museotoimikunnan puheenjohtaja Liisa Keravuori,
liisa.keravuori@elisanet.fi

Kotiseututalo Koskela ja kotiseutumuseo: kesäsunnuntaisin klo 11-15 alkaen 4.6.

Hinnasto
Aikuiset 4 euroa
Lapsilta 2 euroa
Samalla lipulla pääsee kaikkiin kohteisiin.