Tyrvännön järvikalastusmuseo

Tyrvännön järvikalastusmuseo on erikoistunut hämäläistä ja etenkin tyrväntöläistä kalastusta esitteleväksi museoksi. Tyrväntö-Seuran ylläpitämä museo toimii 1850-luvun alussa rakennetussa tiilisessä lainajyvämakasiinissa Suotaalan kylän kulttuurimaisemassa lähellä Tyrvännön kirkkoa.

Vanha Tyrvännön kotiseutumuseo uudistettiin 2000-luvun alussa ja uusi järvikalastukseen erikoistunut museo avattiin vuonna 2004. Uuden näyttelyn on suunnitellut Suomen kalastusmuseoyhdistyksen toiminnanjohtaja Ari Lappalainen. Näyttely kertoo pyyntitekniikoiden, kalaveden sekä kalastuksen tietojen ja taitojen muutoksista. Mukana ovat myös itse kalastajat, heidän elinkeinonsa ja elämäntapansa, millainen käsitys heillä on ollut pyynnistä, kalavedestä ja sen muutoksista.

Pääpaino on Vanajanselän kalastuksen kultakaudessa 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella. Museon suurin sali esittelee tärkeimmät pyyntitekniikat, kuten koukku-, sulku-, nuotta- ja verkkokalastuksen, unohtamatta 1900-luvun alkuun asti tärkeää ravustusta. Muut huoneet esittelevät tärkeimmät saaliskalat, kalan käyttöä ja markkinointia, kalastajan taloutta ja kalavesien hallintoa.

Karhunpäänmäki 8, 14620 Tyrväntö

Veikko Pulli, puh. 045 773 47804
kalastusmuseo(at)tyrvanto.net

Kesällä 2017 sunnuntaisin 11.6., 18.6., 2.7., 9.7., 16.7., 23.7., 30.7., 6.8. ja 13.8. klo 12-14. Museoon vapaa pääsy ja kahvitarjoilu.