Korteniemen perinnetila

Korteniemen metsänvartijatila on säilynyt yhtenäisenä kokonaisuutena yli sadan vuoden ajan. Tunnelman aistii jo kävellessään pihapiiriin – tuntuu kuin matkaisi ajassa taaksepäin. Kiireettömyys huokuu ympäröivistä rakennuksista ja miljööstä. Pelloilla laiduntavat lehmät ja lampaat, sekä kanat kukkonsa kanssa kuopivat pihapiirissä.

Tilan ylläpidosta vastaa Metsähallitus. Tilan työt tehdään perinteisin menetelmin. Pellolla on hevonen apuna maankääntötöissä, vesi nostetaan kaivosta, viikatteiden ja sirppien avulla leikataan ruis. Kaikkeen tähän on mahdollisuus tutustua ja itse kokeilla. Tilalla on kesäkaudella tapahtumia, alkaen ruisleivän leivontapäivästä ja päättyen pellavapäivään. Tapahtumapäivinä kävijöillä on tilaisuus kokea niin ruumiillisen työn rankka kuin palkitsevakin puoli. Päivän päätteeksi voi huuhtoa työn jäljet tilan 120-vuotiaan savusaunan löylyissä tai uimalla Liesjärvessä.

Korteniemi tarjoaa sekä näkemistä että tekemistä! Upean paikan tunnelma ja äänimaailma lumoaa ja rauhoittaa kiireisemmänkin kävijän mielen.

Korteniementie 270, 31350 Liesjärvi

Puhelin
Hämeen luontokeskus 0206 39 4630

Sähköposti
hame(at)metsa.f

Avoinna 2017
2.5.–31.5. ma–pe, klo 9–15
la 20.5. Leivontapäivä klo 11–17
1.6.– 30.6. ke–su, klo 11–17
1.7.–31.7. ma–su klo 11–17
1.8.–1.10. ke–su klo 11–17

Juhannusaattona 23.6. suljettu
Muina aikoina avoinna ryhmille tilauksesta.

Hinnasto, opastus, palvelut
Korteniemen perinnetilaan tutustuminen on maksutonta. Teemaopastukset ryhmille ovat maksullisia. Vanha savusauna lämpiää tilauksesta maksua vastaan keväästä syksyyn. Opastukset ja sauna tilataan Hämeen luontokeskuksesta. Vierailijat voivat osallistua talon arkisiin askareisiin sekä kasvukauden aikana järjestettäviin talkoisiin ja työnäytöksiin, joista saa lisätietoa Metsähallituksen tapahtumakalenterista.